Kodeks postępowania dostawców


I. Standardy etyczne

Kodeks Postępowania Dostawców firmy AMEplus (zwany dalej Kodeksem) opisuje minimalne
standardy w zakresie etyki i postępowania, w celu zapewnienia zrównoważonego łańcucha dostaw.
Wymagania Kodeksu dotyczą wszystkich podmiotów dostarczających towary lub świadczących
usługi na rzecz AMEplus. Kodeks odzwierciedla wartości, jakimi hołduje Spółka AMEplus i jakie
chce, aby były przestrzegane przez jej Kontrahentów.

II. Wartości

Zarówno w relacjach wewnętrznych jak i w relacjach zewnętrznych AMEplus przestrzega
uniwersalnych wartości promując uczciwość, pracowitość i sumienność w wykonywaniu zadań, a
także jakość, innowacyjność, pomysłowość oraz współpracę służącą wspólnemu dobru. Dostawca powinien kłaść nacisk na budowanie i utrzymywanie wzajemnego zaufania wśród pracowników, współpracowników oraz partnerów biznesowych. Dostawca zobowiązany jest przestrzegać, aby godziny pracy były zgodne z obowiązującymi wymogami prawnymi. Płace i świadczenia wypłacane lub otrzymywane za normalny tydzień pracy, powinny odpowiadać co najmniej prawnie obowiązującemu i gwarantowanemu minimum. Dostawca zobowiązany jest do szanowania podstawowego prawa wszystkich pracowników do wolności zrzeszania się. Dostawca powinien promować szacunek, wyrozumiałość oraz wzajemną pomoc bez względu na zajmowane stanowisko czy różnice poglądów.

III. Standardy pracy

Dostawca powinien szanować i przestrzegać międzynarodowych standardów dotyczących praw
człowieka i obywatela, a także standardów pracy, uznając je za podstawowe i powszechnie
obowiązujące. Powinien respektować i przestrzegać podstawowych standardów w zakresie
bezpieczeństwa i higieny pracy.
Dostawca powinien szanować i przestrzegać zasad równego traktowania pracowników i
współpracowników w zakresie warunków zatrudnienia, współpracy, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Dostawca powinien przestrzegać zakazu dyskryminacji pracowników, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, status społeczny, przekonania polityczne, pochodzenie etniczne.
Dostawca powinien przestrzegać zakazu pracy dzieci poniżej 16 roku życia, zakazu pracy
przymusowej, przymusu psychicznego i fizycznego oraz zniesławiania, znieważania i molestowania seksualnego, a miejsce pracy uznawać za wolne od tego rodzaju praktyk.
Dostawca powinien przestrzegać zasad poufności informacji uznając, że dane dotyczące
przedsiębiorstwa oraz dane ujawnione przez partnerów biznesowych i klientów w toku prowadzonej działalności powinny być bezwzględnie chronione, chyba że zostały podane do publicznej wiadomości. Zasady przestrzegania poufności informacji obejmują także należyte zabezpieczenie systemów komputerowych w sposób zapewniający ich ochronę przed nieuprawnionym dostępem.
Dostawca powinien przestrzegać zasad ochrony własności intelektualnej zarówno w stosunku do
swoich pracowników, współpracowników jak i w relacjach z klientami w zakresie wynikającym z
zawartych umów.
Dostawca powinien przestrzegać zasad ochrony danych osobowych, zgodnie z przepisami
powszechnie obowiązującymi (RODO) i zobowiązuje się do przestrzegania praw osób, których te
dane dotyczą, niezależnie czy są to pracownicy, współpracownicy, klienci czy dostawcy.

IV. Etyka biznesu

Dostawca powinien przestrzegać zasad uczciwej konkurencji oraz podejmować wszelkie działania zapobiegające przekupstwu, nielegalnym płatnościom w celu uzyskania korzyści. Dostawca zobowiązany jest do natychmiastowego reagowania na wszelkie przejawy korupcji lub działania mogące nosić znamiona korupcji.
Przedstawiciele Dostawcy powinni unikać wszelkiej działalności prowadzącej do konfliktu interesów oraz przyjmowania i oferowania prezentów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zakazane jest przekazywanie jakichkolwiek płatności urzędnikom administracji publicznej oraz
partiom politycznym. Zakazane jest czerpanie korzyści przy wykorzystaniu poufnych informacji z
firmy lub zajmowanego stanowiska.
Etyczne zasady stosowane przez Dostawcę w biznesie powinny uwzględniać poszanowanie
prywatności, które stanowi o tym, że każdy chroniony jest prawem przed ingerencją i atakiem na
jego prywatność, rodzinę, dom, korespondencję czy reputację.
W trosce o jakość swoich usług i produktów, Dostawca powinien stosować procesy minimalizujące ryzyko wprowadzania podrobionych części i materiałów do dostarczanych produktów. W razie wykrycia podrobionych elementów, powinny zostać one odseparowane, a informacja o wykryciu zgłoszona Producentowi Oryginalnego Wyposażenia i/lub organom ścigania.

Dostawca powinien sankcje gospodarcze i przepisy dotyczące kontroli eksportu, które mogą ograniczać współpracę handlową z pewnymi osobami fizycznymi, prawnymi lub krajami, lub jej zakazywać. Powinien stosować polityki i procesy, których celem jest gwarantowanie tego, że żaden z jego podmiotów ani pracowników nie zaangażuje się w zakazane działania.

V. Relacje z klientami

Dostawca powinien przestrzegać najwyższych standardów etycznego postępowania w stosunku do swoich klientów. Dostawca zobowiązany jest do szacunku i otwartości na potrzeby swoich klientów, zapewniając im wykorzystanie wysokich umiejętności i doświadczenia swoich pracowników i współpracowników.
Dostawca zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań, aby świadczone usługi spełniły najwyższe
standardy i oczekiwania klientów zarówno w Polsce jak i za granicą.

VI. System zarządzania

Dostawca zobowiązany jest zapewnić systemowe zarządzanie wszystkimi procesami mającymi
wpływ na jakość świadczonych usług. Zapewnić ich sprawne działanie, nadzorowanie i
monitorowanie na wszystkich etapach oraz dostosowanie do zmieniających się potrzeb
technologicznych. Wysoka jakość usług wspierana jest troską o środowisko.

VII. Ochrona środowiska

Zapewnienie ochrony środowiska stanowi jeden z kluczowych elementów wizerunku firmy.
Dostawca powinien przestrzegać zasady zrównoważonego rozwoju w dziedzinie ochrony
środowiska, w tym optymalnego wykorzystania zasobów naturalnych, energii i zużycia wody oraz
zmniejszenia ilości odpadów wytwarzanych na każdym etapie działalności. Dostawca powinien
minimalizować zanieczyszczenie środowiska i wdrażać ciągłe ulepszenia w celu zmniejszenia lub
całkowitego wyeliminowania emisji odpadów stałych, ścieków i zanieczyszczeń powietrza, poprzez wdrożenie odpowiednich środków ochronnych w obrębie swojej produkcji, konserwacji i procesów zakładowych. Dostawca powinien zarządzać, kontrolować, przetwarzać lub utylizować nieszkodliwe odpady stałe, ścieki lub zanieczyszczenia powietrza wytworzone na skutek swojej działalności przed ich emisją, w sposób zgodny z odnośnymi przepisami. Dostawca powinien wymagać przestrzegania zapisów instrukcji BHP w zakresie stosowania substancji chemicznych, ograniczając do minimum oddziaływanie na środowisko.

VIII. Wdrażanie kodeksu

Dostawca powinien zobowiązać swoich dostawców lub podwykonawców na drodze umowy, do
przestrzegania standardów postępowania równorzędnych wobec postanowień niniejszego
Kodeksu. Partnerzy, klienci oraz dostawcy AMEplus mogą zapoznać się z jego postanowieniami na stronie internetowej Firmy. Dostawca ma obowiązek zapewnić, że jego personel postępuje zgodnie z niniejszym Kodeksem podczas dostarczania towarów lub świadczenia usług na rzecz AMEplus.

 


Naruszenie Kodeksu postępowania?

Dostawca powinien niezwłocznie zgłosić firmie AMEplus naruszenia postanowień niniejszego
Kodeksu, a także wdrożyć działania naprawcze w celu likwidacji wszelkich niezgodności.

Do zgłaszania tego typu spraw można też wykorzystać kanał komunikacji: ethics@ameplus.pl
Wszystkie zgłoszenia są weryfikowane zgodnie z ustalonym procesem. Osoba, która w dobrej
wierze wyraża wątpliwość lub zgłasza nieprawidłowość, postępuje właściwie i zgodnie z Kodeksem.
AMEplus nie będzie tolerowało działań odwetowych wobec takiej osoby. System sygnalizowania
nieprawidłowości zapewnia zgłaszanie wątpliwości również anonimowo.
AMEplus zastrzega sobie prawo do zakończenia współpracy oraz do pociągnięcia Dostawcy do
odpowiedzialności obejmującej pokrycie uzasadnionych kosztów działań wyjaśniających przypadki niezgodności.

Tadeusz Legierski, CEO